VVTO in Den Bosch in balans
De Engelse studenten zijn uitgezwaaid, ik heb afscheid van het huidige team genomen. De gesprekken met de verschillende directeuren en coördinatoren op de Such Fun scholen om terug- en vooruit te blikken zijn achter de rug. Tijd om de balans op te maken. Wat een mooi jaar was 2016-2017 op het gebied van het vroeg vreemde talenonderwijs in Den Bosch. Het jaar waarin meer studenten Nederlands dan ooit van de universiteiten van Sheffield en Nottingham naar Den Bosch kwamen (7 in totaal), het jaar waarin we een drama-maand met studenten uit Canterbury afsloten met een musical-achtige sprookjesproductie waarmee we in alle groepen 1-4 van onze twaalf scholen optraden. Waarin er verschillende succesvolle eTwinning projecten waren op LW Beekman, Caleidoscoop, de Borch en de Krommen Hoek, waar samengewerkt werd met klassen in het buitenland. Voor enkele projecten ontvingen we ook het kwaliteitslabel. Op laatstgenoemde school gebeurde dat door twee Italiaanse studenten die te gast waren bij Such Fun!, waarmee we een zogenoemde Italian week op alle scholen organiseerden. Afgelopen schooljaar was ook het jaar waarin we de London Fair opzetten, een taaldorp voor de bovenbouw leerlingen, waar ze met native speakers konden oefenen met toeristische situaties in een Londonse setting met een restaurant, een vvv en een hotel. En waarin we hard werkten aan het bijschaven en verder verfijnen van de Such Fun! methodiek, onze lesvoorbereidingen, materialen en prezi’s voor in groep 1 tot en met 8. Heel wat liedjes en raps schreven we zelf, namen we op en zongen onze leerlingen uit volle borst mee. Naast de Such Fun! scholen groeit dan ook het aantal scholen dat onze methodiek als leidraad neemt voor het Engels op hun school, wat een prachtig compliment is. Nuffic, die organisatie die zich bezighoudt met internationalisering in het basisonderwijs, honoreerde onze subsidieaanvragen en complimenteerde ons met wat we op hebben weten te zetten in Den Bosch.
Verbreding van de basis
2016-2017 was ook het jaar waarin ik als bedenker en coördinator van het Such Fun! programma mijn eigen bedrijfje inruilde voor een voltijds aanstelling als LC leerkracht en bovenschools specialist VVTO bij de ATO en het jaar waarin besloten werd dat ook Louise Bevan en Simone in ’t Veld bij de ATO in dienst komen met ingang van volgend schooljaar om de basis van het Engels te verbreden. De grootte van het programma en de mensen waarover het werk verdeeld wordt is hierdoor beter in balans en daar ben ik het bestuur van ATO-scholenkring erg dankbaar voor!
Playing ever after & life long learning met Erasmus +
Volgend jaar belooft mede daardoor dan ook weer prachtig te worden. Niet in de laatste plaats omdat er twee grote subsidies van Europese zijde onlangs goedgekeurd voor het Such Fun! programma. Voor ATO-scholenkring gaat dat enerzijds om een Europese consortium KA1-aanvraag bij Erasmus+. Daarmee kunnen leerkrachten op drie van onze scholen op nascholing naar Engeland om hun eigen Engelse vaardigheid bij te schaven en zich te laten inspireren op didactisch gebied om Engels te kunnen geven vanaf groep 1 . Deze zomer verblijven de eerste vijf van hen op de campus van de University of Kent in Canterbury voor uiteenlopende cursussen. Balancerend op het snijvlak van professionaliseren en vakantie vieren, is zo’n week in internationaal studiegezelschap een geweldige ervaring.
Daarnaast gaan we op KC Caleidoscoop met team en leerlingen meedoen aan een zogenoemd KA2-partnerschaproject van Erasmus+ gericht op het jonge kind. Onderliggende vraag is hoe we leerlingen kunnen inspireren om ook Engels in vrij spel te gebruiken zodat een kind ook kan oefenen als het niet daadwerkelijk een les in het Engels krijgt. ‘Playing ever after’ heet het project en we gaan samenwerken met scholen en voorschoolse opvang in Finland, Slovenië en Portuga waar ook Engels als vreemde taal wordt onderwezen!
Engels door muziek in Ierland en op KC De Groote Wielen
Een nieuwe school die zich bij het Such Fun! programma aansluit is KC De Groote Wielen. Op deze school gaan we een curriculum opzetten voor English through music en aansluiting zoeken met het StaccATO programma van Reinou Vogel, die met studenten van de Fontys lerarenopleiding muziek werkt aan implementatie en verbetering van het muziekonderwijs op ATO-scholen. Samen met Hanneke Hens, directeur en Reinou Vogel ga ik de uitdaging aan om zowel muziek als Engels uitgebalanceerd in het curriculum en in de thema’s die op DGW aan bod komen te verweven.
Voor deze uitdaging bracht ik onlangs een week door in de National Concert Hall van Dublin, waar ik samen met 46 Ierse collega’s twee verschillende muziekcursussen volgde. Een meer inspirerende omgeving valt nauwelijks te bedenken! In de ochtend volgde ik de cursus Creative music education door Mary Curran van het Whistleblast Quartet, waarin ik leerde hoe je leerlingen optimaal kunt voorbereiden op het spelen in orkesten met schoolinstrumenten, hoe je ze kennis laat maken met notenschrift, ritme en klassieke muziek, hoe je ze zelf liedjes kunt laten schrijven en componeren en een heleboel andere basisinformatie over muziekonderwijs, van dynamiek tot akkoordenschema’s. In de middag volgde ik de cursus van Helen Blackmore die meer gericht was op het jonge kind, getiteld Musical Play. Deze cursus was vooral gericht op zangontwikkeling bij jonge leerlingen op basis van de Kodály methode en hoe je daar beweging en spel aan toevoegt. Beide cursussen hebben veel stof gegeven tot nadenken en zullen de lessen op De Groote Wielen zeker gaan doorspekken. Ondertussen ontmoette ik heel veel nieuwe collega’s waarmee we in de toekomst wellicht eTwinning projecten op kunnen gaan zetten en verkende ik de mogelijkheden om ook Ierse trainees te betrekken voor de Such Fun! scholen. Kortom, een ontzettend inspirerende en nuttige week!
Op veel van de Such Fun!-scholen is de afgelopen jaren hard aan de basis voor Engels gewerkt. Op die scholen is er een coördinator Engels of zelfs een werkgroep en deze coördinatoren zullen vanaf komend schooljaar hun eigen VVTO leernetwerk krijgen, geheel in de lijn met de leernetwerken van ATO-scholenkring.
Ook verder zijn de voorbereidingen voor het komende jaar zijn in volle gang. De lesoverzichten zijn bijgewerkt, de woordlijsten en toetsen zijn gemaakt voor scholen die daar graag mee aan de slag willen, de roosters staan in grote lijnen in de verf (met dank aan Louise en Simone).
We gaan na de zomer weer aan de slag met studenten Engels die aan de HAN opgeleid worden voor het Tweetalig Onderwijs en er komen ook weer twee studenten uit Engeland. Ook met de universiteiten van Hull, Canterbury en Turijn zijn er kortlopende projecten. Daarnaast komen Simone en Louise het team dus weer versterken!
Is alles dan al in kannen en kruiken voor volgend schooljaar? Helaas niet. Zo goed als we starten komen schooljaar de balans tussen het aantal scholen en studenten en trainees die na de kerstvakantie is ver te zoeken. De eerste vier maanden zitten we gebakken met een groep veelbelovende jonge mensen, maar voor daarna zijn er nog veel te weinig native speakers gevonden. We gaan kijken of dat nog gaat veranderen in het eerste kwartaal, want anders gaan we met de teams kijken naar oplossingen: wat kunnen zij zelf betekenen en hoe kunnen we dat optimaal begeleiden?
Nieuw curriculum
De eerste vakantieweek heb ik nog met Reinou Vogel van StaccATO en Dana Bouwens (die als miss Dana ons team komt versterken en met gitaar en gouden keel naar DGW zal komen) verder gebouwd aan het nieuwe curriculum voor English through music.
En nu is het tijd voor een welverdiende vakantie (in mijn geval aan de andere kant van Atlantische oceaan waar mijn man en ik in het bijzijn van onze drie kinderen in Mexico gaan vieren dat we 25 jaar getrouwd zijn). Om in balans terug te keren om weer aan de slag te mogen met de (dan) 4000 Bossche leerlingen die op de Such Fun! manier Engels krijgen. Hashtag (al bijna weer) zin in!