Hierbij de notulen van de VVTO Leernetwerkbijeenkomst op 21 mei 2019
Klik hier voor de Prezi
1. Erasmus+ (KA1) nascholing en job shadowing
Ook dit jaar is onze Erasmus+ consortiumaanvraag voor Ato-scholenkring weer goedgekeurd.
Willen jullie als coördinator het volgende doorgeven aan al je collega’s?
Geef je les op een ATO school en wil je graag op nascholing in Engeland?
3 juni 15.30u bijeenkomst op KC de Terp
(Verplicht voor de mensen die willen gaan).
Ook mensen die zich nog niet hebben opgegeven maar wel interesse hebben kunnen dit aangeven, mogelijk kan er iets geregeld worden.
Geïnteresseerden gaan op bijeenkomst het volgende doen:
– stel leerdoelen op
– wat is je beginsituatie waar wil je heen
– ga je voor de 2e keer, ga dan niet met collega’s, ontwikkel je verder
– na de cursus kennis delen met de teams
2. Erasmus+ (KA2)
KC Caleidoscoop heeft de afgelopen 2 jaar een Erasmus samenwerking gehad met partnerscholen in Finland, Portugal en Slovenië ‘’Playing ever after’’.
Nieuw op de planning:
KC Caleidoscoop ‘’Ready, steady, play!’’ internationale studiedagen over het afgeronde project met monsters in 3 landen. VVTO-leernetwerkleden worden hiervoor van harte uitgenodigd.
Noorderlicht ‘’Sustainable CLILers’’ (partnerschap met Spanje, Slovenië en Finland gericht op bovenbouw leerlingen met uitwisseling bovenbouwleerlingen (in eerste instantie niet de Nederlandse leerlingen).
3. Curriculum.nu
Op nationaal niveau wordt er gewerkt aan een nieuw curriculum. Kijk hier naar de bouwstenen of om je feedback te geven.
wat moeten leerlingen aan Engels beheersen op PO niveau? (je kunt nog tot augustus 2019 schriftelijk feedback geven). Op 22 mei is de laatste mondelinge feedback sessie in Utrecht. Yvonne gaat.
4. VVTO-specialist Post HBO opleiding Hogeschool Utrecht
Wie wil er VVTO expert worden?
Marjolein KC De Groote Wielen
Femke Noorderlicht
Marleen KC de Beekman
Chantal en Laura KC de Terp
Sarah (?) KC Caleidoscoop
Yvonne neemt contact op met Hogeschool Utrecht en biedt aan dat cursus ook in Den Bosch gegeven ‘mag’ worden.
5. Koersplan ATO en document wereldburgerschap
Op lokaal niveau maakt ATO een nieuw koersplan + document wereldburgerschap.
Over 4 jaar:
25% van de scholen (4 van de 16): 15% van de onderwijs tijd in het Engels/CLIL (3 uur per week).
6. Such Future
In een denktank met directeuren zijn 3 Such Fun/ATO standaarden opgezet
1. cruciale standaard – EIBO
2. basis standaard – VVTO Engels vanaf groep 1 (etwinning met hulp van Such Fun) (zie Prezi extra info)
3. ambitie standaard – lessen door groepsleerkrachten, + 30 min CLIL, internationaliseringproject (zie Prezi extra info)
uitbreiding naar 3b. 15% van onderwijstijd in Engels (zie Prezi extra info)
Naar aanleiding van het koersplan wordt Such Fun breder ingezet en Engels krijgt meer prioriteit . Nog niet genoeg leerkrachten hebben het benodigde niveau en zelfvertrouwen.
Nulmeting om te kijken wat daadwerkelijk het niveau is hoeft geen uitgebreide toets te zijn maar een indicatie van waar je staat. Geeft ook houvast voor nascholing. Hierbij kan ook gekeken worden naar competenties.
Maak hier een half uur voor vrij op bijvoorbeeld een studiedag of in een teamvergadering.
Op 2 juli wordt dit meegenomen naar alle directeuren.
Yvonne stuurt de enquête voor de nulmeting per school toe aan elke coördinator die het dan aan team voorlegt.
7. Evaluatie
Evaluatie gesprek Yvonne + Engels coördinator school + directeur school mail / bel Yvonne
Op KC De Sprong en KC Caleidoscoop zijn de gesprekken al ingepland, vraag je directeur wanneer wij de koppen bij elkaar kunnen steken en kunnen terugkijken op afgelopen jaar maar ook vooruit kunnen kijken op het komende jaar en de plannen van je school in lijn met het koersplan/nieuwe beleid van je school.
8. VVTO netwerkdata
VVTO netwerk data volgend jaar 15.30 uur (Noorderlicht)
Maandag 23 september 2019
Donderdag 20 februari 2020
Donderdag 11 juni 2020
Conclusie:
Het vrijblijvende moet er af verwachtingen uitspreken naar het team dat leerkrachten een eigen rol nemen in het VVTO onderwijs in hun klas en niet alleen de studenten/vakleerkracht ontvangen in hun klas.
DE ROL VAN DE COORDINATOR
1. Team inspireren (ideeën aandragen)
2. Team informeren (over ontwikkelingen)
3. Team ondersteunen (bij niveau Engels, voorbereiden activiteiten/woordenlijsten, samen lessen geven.
4. Goede voorbeeld geven
5. Neuzen dezelfde kant op krijgen
6. Uitwerken van missie/visie op Engels voor in beleidsplan
7. In kaart brengen wat leerkrachten moeten kennen en kunnen om VVTO te geven en vragen wat je team nodig heeft om op niveau te komen. Gebruik laten maken van elkaars kwaliteiten als iemand iets niet durft.
8. Aanspreekpunt zijn voor studenten Such Fun.
ZICHTBAARHEID ENGELS
• Engels is zichtbaar in de English corners en op de English walls
• Engels is in groep ½ van Caleidoscoop heel zichtbaar met Zep’s corners en de English Learning Areas, in groep 3-8 nog minder, hoewel er een paarse muur is met posters van hetgeen er in de Engelse lessen is gedaan.
• Op KC De Hoven zijn er op alle pleinen English corners met Union Jacks, is er een muur voor werkjes en zijn er kasten met materialen voor spel, boeken en met extra uitdaging
• Er zijn English boxes met boeken op de scholen (in kist met Union Jack) en in de schoolbieb zijn ook Engelse boeken
DEZE SUCCESSEN ZIEN WE BIJ ONZE LEERLINGEN
• Durf om Engels te spreken
• Grotere woordenschat
• Plezierbeleving in de Engelse taal
• English corner in elke groep ½
• Standaardliedjes (fruit eten, dagen van de week enz.) in het Engels
• Enthousiasme
• Kinderen zijn gedreven om Engels te praten
• Door eTwinning meer respect voor andere culturen
• Kunnen praten met leerlingen in het buitenland
SUCH FUN STANDAARDEN
Juliana van Stolbergschool is de enige school die momenteel het ambitieniveau gehaald heeft.
Koningslinde is hard op weg en Noorderlicht, Beekman en Caleidoscoop zijn ook al een heel eind in de goede richting en verwachten over 4 jaar een heel eind te zijn richting standaard A.
Op andere scholen is nog zorg om meekrijgen van collega’s. Vanuit VVTO-coördinatoren veel motivatie!