Another day in 2nd grade at Healey’s… Jill Geiser, directeur, haalde me om kwart voor zeven op zodat we al voor zevenen de school binnenkwamen. En daar werd al flink gewerkt en door sommige kinderen ontbeten in het Cafetorium.
Vanmorgen was ik uitgenodigd in de kleutergroep (Kindergarten) waar een literacy breakfast werd gehouden. Er stonden allerlei cake en donutachtige dingen klaar. Ouders konden met hun kinderen lezen in het gedichtenboek dat voor hun kinderen wordt bijgehouden (vol bekende liedjes die ook de Bossche leerlingen zo mee zouden kunnen zingen) of een boek uit de bieb pakken.
Daarna werden de ouders in het Cafetorium gebriefd over wat van hun kinderen verwacht wordt op leesgebied en hoe zij hun kinderen thuis kunnen helpen. Bij de bijeenkomst waren er tolken Spaans, Portugees en Chinees aanwezig. Ook waren alle leesspecialisten op school er, de rt’ers, de bieb en enkele onderbouwleerkrachten. Daarnaast waren er zo’n 20-25 ouders.
Drie keer per jaar wordt bij de leerlingen van Kindergarten tot 3rd grade (groep 5) een zogenoemd Dibels benchmark assessment afgenomen. Een soort cito zeg maar. Die toetsen werden uitgebreid toegelicht en elke ouder kon een exemplaar bekijken.
In Nederland stuit het toetsen van kleuters op veel weerstand. Toch zijn de citotoetsen bijzonder kleutervriendelijk en visueel maximaal ondersteunt met vrij duidelijke tekeningetjes als je ze vergelijkt met Dibels. Bladzijden vol letters (waaronder ook hoofdletters!) moeten door de kinderen binnen een bepaalde tijd benoemd worden. Van woorden moet de eerste klank/ letter benoemd worden. Onzinwoorden moeten gelezen worden. Voor heel veel leerlingen kan het niet anders dan een heel frustrerende eerste toetservaring zijn.
De resultaten die de ouders voorgelegd kregen waren niet mals: meer dan de helft van de leerlingen had tijdens de laatste Dibels niet aan de normen voldaan (leerlingen worden ingedeeld op above grade level of on grade level, maar verreweg de meesten scoorden below grade level). Later sprak ik met super intendant van alle Somerville Public schools, Vince MC Kay en hij gaf aan dat deze resultaten zo mager waren doordat de school in een achterstandswijk staat en dat de Dibels scores op andere scholen beter zijn.
De tips voor de ouders waren zeer goed voorbereid en specifiek:
– lees elke dag minstens 15 minuten met je kind, in je moederstaal of in het Engels of allebei.
– vraag je kind bij zoveel mogelijk gelegenheden naar de beginklank van een woord, of hoe het woord in klanken kan worden gehakt.
– Laat je kind raden welk woord je zegt door hem te vragen even iets uit de K a s t te pakken bijvoorbeeld
– er werden mapjes uitgedeeld waarin spelletjes rond voorbereidend lezen zaten en die ouders zelf kunnen uitknippen en kunnen spelen met hun kind.
– Kinderen krijgen wekelijks een tasje met drie boeken mee naar huis om thuis te lezen. Voor tweetalige leerlingen zijn er boeken waarin de Engelse en bijvoorbeeld Spaanse tekst naast elkaar staan en ouders bijvoorbeeld de Spaanse tekst kan lezen en het kind of oudere broer/zus het Engelse verhaal.
Het belang van ouderparticpatie is groot en er wordt veel aan gedaan om ouders te betrekken bij de school. Volgende week is er een voorlichtingsavond in de bibliotheek waar ik ook naar toe ga. Bij Pre K oftewel de peuterspeelzalen is er een SMS actie waarbij alle ouders wekelijks een oefentip krijgen om hunnkinderen voor te bereiden op het aanvankelijk lezen en schrijven. En om hen te stimuleren veel voor te lezen en taal te gebruiken tegen hun kinderen.
Die middag zag ik in mijn 2nd grade group ook hoe serieus de leesbevordering wordt aangepakt. Naast vakleerkrachten voor handvaardigheid, muziek en gym is er ook een biebleerkracht zoals onze onvolprezen biebcoördinatoren van de Schoolbieb Den Bosch. Het was een uitdagende reis naar de derde verdieping van de school….
Leerlingen moeten in een rechte rij achter elkaar lopen en mogen niet spreken. Grote uitdaging natuurlijk!
In de bieb kregen ze een toelichting over de Amerikaanse variant van de zilveren en gouden griffel, en kregen ze een van de genomineerde boeken voorgelezen. Kinderen zitten tijdens instructies en ook hier steeds op de grond en eerlijk gezegd gaat er heel veel tijd verloren met het corrigeren van de kinderen omdat ze letterlijk in elkaars ruimte zitten en daar steeds grenzen overschrijden. Omdat ik observeerde deze dagen zat ik zeg maar in de leerlingenrol en heb des te meer ervaren hoezeer alle taal en tijd die steeds besteed wordt aan het corrigeren van gedrag afleidt van de inhoud, het boek, de instructie, de les…
De groepsleerkrachten zijn er niet bij bij de lessen van de vakleerkrachten en komen hen alleen halen en brengen. Bij terugkomst waren alle kinderen heel trots op uitgekozen boeken en moesten die even aan Ms Studley laten zien.
De kinderen hadden vandaag ook een extra gym en spelles met Mister Salaam, die ook het buitenspelen tijdens de lunch coördineert en strak begeleid. het enige vrije speelmoment is in de ochtend en daar waren zoveel conflicten, dat ik me voor kan stellen dat voor deze vorm is gekozen. Hoewel ik me wel zorgen maak over het feit dat iedere minuut is volgepland voor deze leerlingen en er heel winig ruimte is voor eigen inbreng of spel. Die les was erg leuk om bij te wonen en deed me erg denken aan de Such Fun! Lessen en dan met name mijn tijd op de Kruissstraat waar ik kinderen vaak mee naar buiten nam voor Engelse spellen waarin een combinatie van taal en bewegen centraal stond. Zo ook bij Mister Salaam. PMr S: I see I see, ll: What do you see? Mr S: I see many cows. Green light/ red light oftewel Annemaria Koekoek etc.
Hoogtepunt van de dag was het vrije keuzemoment aan het eind van de dag. Ik ging met een groepje van drie kinderen aan de slag met het maken van fossielen van koffiedrab, koffie, bloem en zout. De kinderen waren zo in hun element en iedereen kwam vragen if zij ook nog mochten, maar time was up before we knew it en de schooldag was afgelopen.
Het was mijn laatste hele dag met Ms Studley’s klas. Ik heb veel bewondering voor haar, want qua gedragsproblemen en taalachterstanden is deze klas een heel bijzondere uitdaging. We hebben nog uitgebreid nagepraat en hopelijk heb ik haar wat mee kunnen geven om bepaalde moeilijkheden het hoofd te kunnen bieden, ze stond heel open voor suggesties en heeft een duidelijke growth mindset! Ik zie mogelijkheden in het verwerken van al die losse Common Core doelen in een thema, zoals nu met de fossielen. Door het project based learning heel je onderwijs door te trekken zal de betekenis, betrokkenheid en motivatie van de kinderen groeien en zal een hoop van de weerstand van enkele kinderen van de klas af kunnen nemen. Maar dat is makkelijk gezegd voor een Nederlandse leerkracht die even binnenstapt en dan weer terugvliegt naar een heel andere wereld…
Dear Ms Studley, thanks for having me in your class!