Onder het schrijven van mijn vorige blog in de plaatselijke Starbucks werd ik door collega’s op de hoogte gehouden van de presentatie van Engels op Rosmalense basisscholen door leerling Pepijn, Mister Cian, juf Marie-José Pennings en moeder Marianne van Munster tijdens het Rabocafé. Ineens ontplofte twitter, whatsapp en messenger…
De derde prijs ging van Samen sta je sterk van Rabobank Rosmalen ging naar Such Fun! Het gaat om een sponsorbedrag van €2000,-, wat zeer welkom is om de starters in het project te kunnen houden!
Gisteravond waren we te gast bij de boardmeeting van het bovenschools bestuur van alle Public Schools van Somerville. We waren uitgenodigd om te vertellen over wat we mee naar huis nemen als sterke punten van het onderwijs in de Vs en werden ook gevraagd naar suggesties ter verbetering. Een hele chique en deftige setting. Vanmorgen vertelde Emily Roche, die me op kwam halen om me een lift te geven naar Healey, dat ze ons op tv had horen spreken. De hele vergadering bleek uitgezonden te zijn op de plaatselijke tv! Ook was er een journalist van Somerville Journal bij aanwezig die een artikel zal schrijven over ons bezoek hier. We voelden ons even celebrities, maar vonden het vooral fijn om ook te mogen spreken over dingen die ons zorgen baarden. Er was veel belangstelling vanuit de board voor voordelen van al vroeg beginnen met het aanleren van een vreemde taal. Ook de observaties van het leraargericht versus leerlinggericht onderwijs werden genoteerd.
Op mijn laatste dag op Healey was ik in een heleboel groepen, te beginnen met Pre K. Dat is hetzelfde als bij ons groep 1 en voelde meteen als een warm bad wat geen verrassing kan zijn voor degenen die me kennen. Het leek verrassend veel op ons kleuteronderwijs en er werd gezongen, gespeeld en gewerkt in de klas van Ms Ferris. Heerlijk hoe de kinderen zelf van alles aan het ontdekken waren. Ik genoot van de interactie met elkaar maar ook te begrijpen wat zij denken en hoe ze praten en leren. Het onderwijs is hier zo ingericht dat de leerkracht de hele instructie praat en je de leerlingen alleen hoort als ze antwoord geven op de vragen die zij in haar betoog stelt. Leuk voorbeeld van het vilten bord met vilten vormen en een terugtel liedje. misschien gaan we dat ook nog wel een keer gebruiken voor Such Fun!
trim.147E9CFA-8902-4B98-9352-9532EDD5F00C
Bij Kindergarten maakte ik ook een leeskring mee. Er werd een informatieboek over community workers (brandweer, dokters, politieagenten, leraren enz) voorgelezen. De dag daarvoor was politieagent Mike in de klas geweest en dit ging om een consolidatie van de woordenschat die daarbij aan bod was gekomen. Het boek was erg zakelijk, mijn gedachten gingen uit naar vorig schooljaar toen we in onze Engelse lessen What the ladybird heard lazen, waar de kinderen helemaal in. Het verhaal ondergedompeld werden met een verhaal met stokpoppetjes, we drama deden en allerlei super spannende spelletjes rond boeven en politieagenten. De betrokkenheid was toen zo hoog, de abstractie hier in mijn ogen niet des kleuters. Ik had spijt dat ik het boek niet bij me had zodat we vanuit die insteek alle informatie toch aan bod hadden kunnen laten komen.
In mijn oude vertrouwde Ms Studley class kon ik met F. lezen (of plaatjes kijken in een krokodillenboek, met heel veel tekst waar hij allerlei vragen bij stelde en waar hij ban alles over vertelde) F is een jongetje uit het Midden Oosten dat sinds vorig jaar in Somerville woont en hier kwam wonen vanwege het feit dat hij ernstig ziek was en behandelingen moest ondergaan. Hij spreekt nog gebrekkig Engels en duikt letterlijk onder. Bedenkt steeds dingen waardoor hij naar ‘ the nurse ‘ mag. Valt, doet of hij moet spugen, of hij hoofdpijn heeft… Alles om maar niet te hoeven rekenen, lezen of schrijven. Wat gewoon ook veel te lastig is voor hem. Vandaag had de leerkracht een gesprek over hem en mag hij naar een ELL1 klas, waar de focus ligt op het leren van de taal. Dat zal hem heel veel goed doen, hoewel de overgang vast spannend voor hem wordt. Ook bij art class was ik vandaag bij hem en zag hoeveel van de instructie hij steeds mist omdat hij afhaakt bij de grote hoeveelheden taal die de hele dag gebruikt worden. wat moet dat frusterend zijn! Wat was dat trouwens een geweldige les. De kinderen maakten een pollepel pop van een community worker. Het maken van de pop gebeurde naar aanleiding van een geweldig verhaal dat we in Miste Lawrence’s tijd ook in de bovenbouw lessen voor Engels hebben gebruikt ‘Something from nothing’, verteld door een Canadese leerkracht die tijdelijk op Somerville werkt. Alle materialen waren afkomstig van een depot waar bedrijven spullen brachten waarvan kunstenaars en scholen gebruik mochten maken. In dit geval grote hoeveelheden vilt.
In Ms Madden’s 7th Grade kreeg ik dan eindelijk een kijkje in het Project Based Learning waar Healey ook mee werkt. Dit is het equivalent van onze brugklas, want dit is een zogenoemde ‘Pre K to 8’ school.
Miss Madden geeft Social studies (verzamelnaam voor de zaakvakken, maatschappijleer) aan een groep van 11 (!) leerlingen en ik viel met mijn neus in presentaties van reclame uitingen die leerlingen bespraken. Ook kreeg ik al een voorproefje van het komende project, gaat over duurzaamheid.
Het leerdoel had een prominente plek in de klas:
Leerlingen werkten samen, er was overleg, creatieve verwerkingen, mindmaps, taakgerichtheid, motivatie…. een verademing!
In de Spaanse les van 7th grade overhoorde de lerares Spaans Miss Whitton, eerst de woordjes over schoolspullen voordat de leerlingen de toets maakten. 16 kinderen in een klas en zo rustig, het is gewoon niet te geloven. Aan het eind mochten de leerlingen me wat vragen stellen in het Spaans, maar daar was niet zoveel belangstelling voor. En ik had mijn Spaans nog wel zo leuk geoefend met Alejandro van ITD…