Mijn laatste dag in Somerville loop ik mee op de Brown school. De school heeft een ‘European feel to it’. Misschien ook omdat ik in de Kindergarten klas van Mrs Lyons een kind met Nederlandse, Franse, Spaanse en Duitse ouders had, waarmee ik gesprekjes kon hebben in de taal waarin ze zijn opgevoed. Erg leuk! Ook werden er liedjes gezongen die zo uit het Such Fun! Curriculum leken te komen bij het oefenen van de dagen van de week en de maanden van het jaar.
Natuurlijk begonnen de kinderen ook op deze school met het trouw zweren aan de vlag. Alle kinderen staan dan rond een vlag en spreken een lange ingewikkelde eed uit, met hun rechterhand op n linkerborst. Daarna volgden de kalender. Ze tellen hier het aantal dagen dat kinderen al in een bepaalde klas zitten en dit was de 48e dag. Op de 100e dag is het feest.
Net als in Ms Studley’s klas was er een welkomstboodschap. Daar had de leerkracht allerlei klinkers in weggelaten en ze nodigde de leerlingen een voor een uit een zin vol te maken. Dat duurde natuurlijk ontzettend lang, omdat het beginnende schrijvers en lezers zijn en de antwoorden dus door de leerkracht grotendeels voorgezegd werden. Leereffect minimaal en is er maar weinig te zien of beleven voor de kinderen die niet schrijven ( de hele groep – 1). Voor het eerst zie ik hier wat voor een effect het zitten op het tapijt heeft op een grotere groep. In dit geval 22 leerlingen. Betrokkenheid is zeer laag. Er wordt een hoop gegaapt. Toch laten de kinderen zich er steeds weer bijslepen. Wat zou er gebeuren als dat 30 Nederlandse kleuters hier Criss Cross Applesauce op de mat zouden zitten? Strong body, sit up straight, listening ears, eyes on me, give me five, give each other some space zouden niet van de lucht zijn.
Kinderen mogen 5 minuten water drinken en leerkracht vertelt hen daar dat ze geen Star Wars verhalen mogen houden omdat dat voor snacktime en buiten spelen is.
Dan volgt er een rekeninstructie. Eerst wordt voorkennis opgehaald doordat de leerkracht omschrijft wat er gisteren gebeurde tijdens Math workshop toen het ging het over sorteren en kinderen het begrip ‘equal’ leerden. Nu wordt een verwerkingsactiviteit bij die instructie uitgelegd. De begrippen small, smaller, big en bigger worden toegelicht naar aanleiding van aantal letters waaruit namen bestaan. kinderen moeten die namen van least to most letters sorteren.
Verder is er een schrijfactiviteit, de number 2 practice. Om 10 over 9 zijn de kinderen zelf aan het werk. Bij de number two practice vertel ik een verhaaltje over zwemmende zwanen en hoe die 2’en eigenlijk precies oo zwanen lijken. De kids smullen ervan en zijn supertrots op hun prachtige zwanenh uh tweeën. De pret is maar van korte duur. Om kwart over negen moeten ze stoppen. Ik verzin dit niet! Dan is het tijd voor een gezamenlijk toiletbezoek, snacks, buitenspelen en een les in de bieb.
Ik laat de Kindergarten klas voor wat hij is en sluit de rest van de dag aan bij de muziekles van Cathy Ward uit Canada. Wat een inspirerende vakleerkracht. Ze werkt met het First Steps in Music en Conservational Solfege curriculum van John Feierabend, wat gebaseerd is folksongs. Er is veel ruimte voor spelvormen, dans, solfège en stemvorming. Ik zie grade naar grade voorbij komen en alle lessen zijn even afwisselend en goed. De kinderen zijn betrokken en enthousiast.
Dit neem ik met me mee naar Nederland. Mijn hoop om studenten van de opleiding muziekdocent of van het conservatorium in te zetten bij de Engelse lessen wordt meteen weer aangewakkerd. Als de kinderen in Nederland eens zo muziekonderwijs zouden krijgen! Wat een verrijking zou dat zijn! Ik weet dat Collega Reinou Vogel geweldige plannen aan het uitwerken is voor Ato-scholenkring. Ik ga zeker met haar in gesprek over een mogelijke link naar het Engels en daar zouden we delen van dit curriculum fantastisch bij kunnnen gebruiken. Vanavond meteen bestellen op Amazon! De specialists (vakleerkrachten) zitten in een netwerk binnen Somerville. Met elkaar kiezen ze bijvoorbeeld de artiest van de maand ( de gospels van Mahalia Jackson worden gebruikt bij spiegeldans, begeleiden de oefeningen met muzieknotatie enz. )
Bij de Healey hadden Nadine en ik Mahalia ook al gezien bij de lessen van Mark Hecox. Ook wordt er op de Brown geoefend voor het decemberconcert ( het woord kerst is in het onderwijs politiek incorrect geworden in de VS). De Brown was alweer een topervaring. Mijn laatste dag op de scholen. Nu tijd voor Pixar in Het Science Museum en dan morgen terug naar Amherst voor de slotbijeenkomst. Somerville heeft me een hoop stof tot nadenken gegeven. En ik ga de komende tijd eens goed nadenken in hoeverre de positieve dingen die ik zag ook een voedingsbodem in ons eigen onderwijs zouden kunnen krijgen.