Met 20 docenten uit PO, VO en MBO heb ik voor enkele dagen mijn intrek genomen in een Pipi Langkous-huis in Amherst, Massachusetts. Op uitnodiging van het Ministerie van OCenW en dankzij de inspanningen van Fulbright Center en EP- Nuffic zijn we hier hartelijk ontvangen door Julie Hooks en haar medewerkers van het Institute for Training and Development. Deze eerste dagen zijn we door inspirerende sprekers ingeleid in het onderwijssysteem van de staat en diverse districten in de omgeving.
Rosetta Cohen, docent aan de PABO van het Smith College (waar van oudsher alleen vrouwen toegelaten worden, de collegegelden $60.000 per jaar bedragen en men niet taalt naar Meer Meester(s)) hielp ons het onderwijs in de VS in een historisch perspectief plaatsen.
Ook hield zij een betoog over de belangrijke rol van de leraar, en hoe het aantrekken van goed opgeleide, bekwame en gepassioneerde docenten het onderwijs op een hoger plan kan trekken. Zij schreef daarover het boek The teacher centered school.
Nancy Cheevers, hoofd curriculum ontwikkeling op de Northampton Public Schools hield met haar twee collega’s Diana Smith (docent wiskunde) en Tracey Dorsan-Green (docent zaakvakken en maatschappijleer) een verhaal over gedifferentieerde instructie en onderwijs aan meerbegaafde leerlingen. Als leerkracht in het onderwijs met name een feest der herkenning. Daarnaast kregen we inzicht in het moeizame proces van het opzetten van een districtbreed curriculum op basis van KUD pijlers (know, understand and be able to do). Het deed me zeker denken aan de ontwikkeling van het curriculum voor Engels vanaf groep 1 waaraan ik sinds vier jaar werk met ondersteuning van de collega’s die Engels geven wekelijks werk. De onderliggende theorie van de growth mindset versus fixed mindset is er een die ik met me mee ga nemen en zal uitdragen binnen Such Fun!
Barbara Madeloni, voorzitter van de Massachusetts Teacher’s Association, gaf ons een inkijkje in het Amerikaanse systeem van vakbonden. Zij hield een verrassend links betoog over het systeem van vakbonden in de VS. In de VS is lidmaatschap verplicht en kost $800 per jaar als je actief lid bent en $500 als je inactief bent. Zij deed haar visie op het Charteronderwijs uit de doeken, dat enorm in opkomst is in de Vs en hoe dat lijnrecht staat op de idealen van het openbaar onderwijs (de public schools). Die worden bekostigd uit publieke gelden, maar worden voor scholen die uit privé-initiatieven en uit economische beweegredenen ontstaan ingezet.
Geweldig om deze sprekers te ontmoeten. En heel bijzonder om daarnaast nieuwe en heel bevlogen Nederlandse collega’s uit alle types onderwijs te leren kennen. We zijn vandaag uitgenodigd om mee te lopen in de parade van Springfield bij gelegenheid van Veteran’s Day. Daarna vertrekken we naar onze gastgezinnen en de scholen waar we de komende dagen meelopen.
In mijn geval is dat het gezin van Brandon Wilson in Somerville en gaan ik naar Arthur Healey elementary school. Daarover meer in een volgend blog.