Een bezoek aan Johanna Luostari, trainee uit het allereerste Such Fun-jaar die met haar gezin in Helsinki woont, was allerhartelijkst verlopen, de Nederlandse stand was ingericht en voor ik het wist stond ik op een frisse zondagavond in een mooi hotel in Turku energizers te doen zoals ze ook in de Engelse lessen op onze scholen zo vaak aan bod komen. Ga op volgorde van je verjaardagen staan (van de 52 deelnemers uit 19 landen bleek wel een heel groot deel net in mei geboren). Vul dit blad in waarbij je iemand moet vinden die… Het was het begin van de conferentie Playing and Learning Child, die duurde tot en met de woensdag erop. Een programma boordevol interessante workshops en een bezoek aan een Kindcentrum in Turku. Maar zeker ook een contactseminar waar je kon zoeken naar partners voor een zogenoemd KA2 Erasmus + project. De conferentie in Finland werd georganiseerd door het nationaal agentschap van Erasmus+. In Nederland hebben we ook zo’n agentschap, www.epnuffic.nl. Dankzij EP-nuffic mocht ik samen met collega Annemarie Roël-Looijenga uit Den Haag afreizen naar Turku.
Op nascholing in Engeland
Eramus+ is het Europese subsidieprogramma voor onderwijs, jeugd en sport. Voor de Bossche scholen waar Engels gegeven wordt is het programma op twee fronten interessant. Je kunt namelijk subsie aanvragen voor nascholing in het buitenland, maar ook voor job-shadowing bij een buitenlandse collega of een tijdelijke banenruil met een collega in het buitenland. Deze activiteiten vallen onder Key Action 1, en het goede nieuws is dat er tegenwoordig een zogenoemde consortium aanvraag gedaan kan worden, zodat je voor een heel bestuur in een keer subsidie aanvraagt, bijvoorbeeld voor de geweldige cursussen op het gebied van Engels als vreemde taal in Canterbury. Van de Such Fun! scholen heeft LW Beekman een dergelijke subsidie momenteel toegekend gekregen. Twee van hun leerkrachten gingen deze zomer op nascholing in Engeland. Misschien een goed idee om een consortiumaanvraag te doen voor alle overige scholen? Deadline voor KA1 is in april. De website van www.epnuffic.nl geeft alle benodigde informatie.
Good practice delen
De tweede insteek van het programma was de reden voor mijn reis naar Finland. In Key Action 2 (KA2)- good practices, werkt een school gedurende 1, 2 of 3 jaar samen met een aantal andere Europese scholen. Hun leerlingen werken aan internationaal burgerschap en aan de verbetering van hun Engels door met leerlingen van de overige scholen samen te werken ( eTwinning projecten). De leerkrachten zetten die projecten samen op. Daarnaast krijgen ze de kans om een kijkje in elkaars scholen te nemen en van elkaars good practices te leren. Een bezoek aan een andere school verbetert het zicht op je eigen onderwijs altijd. Een bezoek aan een school in het buitenland is heel inspirerend om de veelheid van oplossingen die je te zien krijgt voor de dingen waar je zelf tegenaan loopt. Het biedt je een helicopterview, waarmee je het onderwijs op je school een nog duidelijker smoel kunt geven. Voor een van de scholen is er tijdens de conferentie hard gewerkt aan een projectvoorstel over het creëren van meer autonomie in het gebruik van Engels en de vergroting van de zichtbaarheid van het Engels op de scholen. Aangesloten zijn een Fins kindcentrum voor 0-6 jarigen waar native speakers de kinderen dagelijks onderdompelen in het Engels, een Portugees kindcentrum waar aan kinderen vanaf 2 jaar al Engels wordt gegeven door een native speaker, een Spaanse school waar leerlingen vanaf groep 1 al 4 uur per week Engels krijgen binnen zaak- en andere vakken (CLIL of Content and Language Integrated Learning) en een Sloveense kleuterschool waar Engels wordt gegeven door de eigen groepsleerkrachten. Focus ligt op het opzetten van een narratieve omgeving voor de onderbouwgroepen, zodat leerlingen ook na de Engelse lessen getriggerd worden om Engels te blijven oefenen in (vrij) spel. Voorbeeld zou kunnen zijn de poppenkast die momenteel is ingericht in groep ¾ op KC De Hoven. Werktitel van het project is Playing ever after en de basis voor de projectaanvraag hebben we hier beschreven: http://prezi.com/sdzcw-1rbi-0/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
Het schrijven van de project aanvraag was een ingewikkelde klus, die nog een hoop werk gaat vergen, maar het basisidee staat er en het uitwerken is begonnen. Daar heb je als team natuurlijk ook nog een stem in. Deadline is medio maart, maar hoe vroeger je aansluit bij het idee hoe meer het nog naar je eigen hand kunt zetten. Dus ben je Such Fun!-school en heb je belangstelling? Meld je aan. Heb je wel belangstelling maar in een heel ander project? Dan kom ik graag een keer samen met je kijken hoe je het aan kunt pakken.
vlnr Nina Jevnikar (Slovenië) Jo Anne Jackson (UK/Finland), ik, Fran Seftel (Zuid-Afrika/Portugal) en Vanessa Ibanez (Spanje)
Bossche ervaring
Erasmus+ is de opvolger van een subsidieprogramma dat Comenius heette. Op ATO basisschool Kruisstraat (inmiddels gesloten), liep het project Felix on tour through Europe, waarbij leerlingen samen werkten aan kunstprojecten in het Engels, en samen prachtige verhalen schreven over een reis van Felix (een grote haas) door hun eigen land en de verhalen uit de andere landen illustreerden. Ondertussen zagen leerkachten hoe ver Polen was in het toepassen van passend onderwijs (dat in Nederland net gestalte begon te krijgen), hoe natuuronderwijs en buitenspel een groot deel uitmaakte van het onderwijs op de Deense en Duitse school en hoe in Engeland de hele school diverse malen bijeen komt in de aula voor een Assemblee waar gezamenlijk gezongen wordt en verhalen verteld worden, en waar talenten van de leerlingen centraal staan. Met naam en toenaam worden de best presterende leerlingen genoemd en toegejuichd en krijgen zij certificaten voor deze prestaties. Toegegeven, deze aanmoedigingen gelden helaas vooral de talenten op cognitief gebied, maar wat een schril contrast met het Nederlandse: “steek je kop niet boven het maaiveld uit”.
Over het schoolbezoek tijdens de conferentie en wat er in de talloze presentaties over het Finse onderwijs aan de orde kwam schrijf ik in een volgend blog.