Zo’n 5,5 jaar geleden, kwam ik op de site van EP Nuffic (toen nog het Europees Platform) een bericht tegen over eTwinning. eTwinning is een online community die je de mogelijkheid biedt om je klas te linken met een klas in het buitenland en je leerlingen samen aan de slag te laten gaan. Dat gaat virtueel. Je project krijgt een eigen Twinspace op de etwinning.net site en daarop gaan leerlingen samen aan de slag. Met tools als Voki, Moovly of Tagxedo, via Google drive, of al bloggend of videoconferencend op de Twinspace. Ook kunnen ze samen werken aan een kunstproject.
Hoe vind je dan een geschikte partner voor je klas? Als je je aanmeldt op etwinning.net kun je een partner zoeken. Het heeft wel iets weg van een datingsite. Inclusief de spanning: is er een match voor het nieuwe project dat ik bedacht heb met of voor mijn klas?
Ik had het geluk om op de allereerste avond van aanmelding een geweldige partner te treffen: Kate Keaveny uit Leicester. Met haar zette ik het Teddybear-project op, waarmee mijn toenmalige school, basisschool Kruisstraat, de landelijke eTwinningprijs 2011 won. Onze klassenknuffels gingen logeren bij de kinderen uit elkaars klas. Tegen Peter the Monkey konden de Nederlandse kleuters natuurlijk alleen Engels praten (zo konden hun ouders zien wat ze allemaal al geleerd hadden tijdens de Engelse lessen) en Peter maakte de Sinterklaasperiode mee en ouders deelden zijn avonturen waarvan de Engelse kinderen smulden.
reactie van de kinderen op het project
Kate en ik hebben elkaar nog regelmatig getroffen. Voor workshadowing toen ik Kate kon helpen door haar voor haar onderzoek naar dyslexie bij de diverse scholen en instanties in Den Bosch een kijkje te laten nemen. Maar ook omdat we allebei zo gegrepen werden door het eTwinning virus dat we het graag wilden delen met collega’s in de UK en in Nederland en we eTwinning ambassadeur werden. We bezochten samen diverse internationale eTwinning conferenties waar we allebei steeds ontzettend geïnspireerd vandaan kwamen. De nieuwste tools om in te zetten in onze klassen, geweldige ideeën voor projecten om samen met onze klassen te doen en bijzondere ontmoetingen met enthousiaste collega’s uit heel Europa die hun leerlingen al vroeg in aanraking willen laten komen met internationalisering. Als samenwerken met leeftijdgenoten in het buitenland de gewoonste zaak van de wereld is, zien kinderen al snel hoeveel overeenkomsten er tussen hen zijn, waardoor ze extra geïnteresseerd raken door de culturele diversiteit waarmee ze erdoor in aanraking komen! Dat zullen de leerlingen zijn die een jaartje studeren in het buitenland als een geweldige kans zien en die een baan in het buitenland met het grootste gemak zullen accepteren. En die mensen met een andere culturele achtergrond met nieuwsgierigheid tegemoet zullen treden in plaats van met argwaan!
Dit jaar zijn we met het hele Such Fun! team naar de eTwinning-conferentie in Amsterdam geweest en zijn er een aantal fantastische projecten opgezet op de verschillende scholen van het Den Bosch Early English Programme. Op basisschool De Schalm werkten kleuters samen met een klas op Malta rond kerst samen met miss Monique. Mister Austin ging met de groepen 8 aan de slag van de Schalm met een school in Zuid-Afrika. Het project bestond uit het vinden van de overeenkomsten en verschillen. Grappig was natuurlijk de ontdekking dat 97% van de Vughtse leerlingen op de fiets ging tegen 3% van de Zuidafrikaanse leerlingen, en dat de kinderen daar een stuk vroeger opstonden dan de kinderen in Nederland: soms wel om half 5! Dit project eindigde met een sportieve krachtmeting tussen de twee scholen op afstand…
Op De Hobbit zette miss Elien voor haar meesterproef in groep 8 een project op rond meervoudige intelligenties met scholen in Polen en Italië. Miss Judith deed in groep 4 een fantastisch project rond het prentenboek Brown Bear van Eric Carle waarbij haar leerlingen samen met een Italiaanse klas uit Nichelino een boek schilderden om in de klas te kunnen lezen. Haar project kreeg het Kwaliteitslabel toebedeeld. Bij al die projecten gebruikten leerlingen Engels als voertaal en viel het gemak op waarmee ze zich van het Engels bedienden. eTwinning biedt precies de betekenisvolle context die je zoekt binnen het (vroeg) vreemde talenonderwijs!
De afgelopen weken heb ik eTwinning workshops mogen geven op de vvto conferentie Early English beyond borders en tijdens de international week op de Stenden ITEPS lerarenopleiding. Zo leuk om collega’s en studenten te mogen inspireren met voorbeelden uit de praktijk van Such Fun! en samen te zoeken naar hoe ze in hun (stage-) klas projecten kunnen inzetten!
Als ik dit schrijf ben ik net terug van het eTwinning ambassadeurs weekend samen met Nederlandse en Vlaamse ambassadeurs. Een groep bevlogen docenten uit het basis- en voortgezet onderwijs, die allemaal een passie hebben voor eTwinning, of het nu is in (vroeg) vreemde talenonderwijs, binnen vakken als filosofie en aardrijkskunde of ICT… Een tweedaagse waar we niet uitgepraat en geïnspireerd raakten. De nieuwste tools kregen we te zien: hologrammen en gebruik van een VR bril bijvoorbeeld en we werden door de acteurs en trainers van Big Wheels Theatre Company ingevoerd in dramavormen om in het onderwijs. Wat een kansen voor onze leerlingen. Het bruist en borrelt. De mogelijkheden zijn legio, met eTwinning is je onderwijs meteen 21e eeuw-proof! Het voelt als een voorrecht om met deze inspirerende club mensen een leven lang te leren.